Selasa, 20 Oktober 2020

DOA ABU UMAMAH

 


Hadis Abu Said al-Khudri RA. Daripada Abu Said al-Khudri RA katanya: “Rasulullah SAW telah masuki masjid. Tiba-tiba terdapat seorang sahabat bernama Abu Umamah RA sedang duduk di sana. Beliau bertanya: “Wahai Abu Umamah, kenapa aku melihat kau sedang duduk di dalam masjid sedangkan bukan luar waktu solat?” Abu Umamah menjawab: “Dukacita dan hutang menyelubungiku wahai Rasulullah!” Rasulullah menjawab: “Mahukah kamu aku ajarkan kepada kamu satu doa jika kamu membacanya Allah akan menghilangkan rasa dukacitamu dan melangsaikan hutangmu.” Abu Umamah menjawab: “Sudah tentu, wahai Rasulullah.” Maka Baginda bersabda: “Ucapkanlah pada tiba waktu pada pagi dan petang bacaan ini :

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ

Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari kedukaan dan kesedihan. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat pengecut dan bakhil. Dan aku berlindung kepada Engkau dari bebanan hutang dan penindasan manusia.”


Abu Umamah RA berkata: “Setelah membaca doa tersebut, Allah menghilangkan kedukaanku dan melunaskan hutangku.”    Riwayat Abu Daud (4/353)


DOA ABU UMAMAH ini bukan hanya untuk masalah hutang dan penindasan manusia. Tetapi juga sebagai DOA PELINDUNG PENYAKIT HATI dan JIWA : 

Resah Gelisah (anxiety) - perasaan resah dengan sesuatu yang menimpa atau kebimbangan tentang sesuatu yang belum berlaku 

Sedih (depressed) - meratapi kesedihan, kekecewaan, kemurungan 

Lemah (helpless) - lemah fizikal, lemah pemikiran, lemah jiwa, rasa tidak berdaya 

Malas (laziness) - malas berfikir, malas berusaha, malas bekerja, malas belajar 

Pengecut (coward / lacks courage) - penakut, kurang keberanian, kurang keyakinan

Bakhil (stingy) - kedekut dari sudut harta & ilmu, menganggap nikmat yg dirasai atas usaha sendiri, tidak berasa ada hak orang lain dalam hartanya (tidak mahu bersedekah & berzakat)

karmila : Jom beramal dengan doa dari hadis yang masyhur ini. Moga Allah kurniakan ketenangan jiwa dan dipermudahkan segala urusan hidup kita.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan