يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن
جاءَكُم فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنوا أَن تُصيبوا قَومًا بِجَهالَةٍ فَتُصبِحوا
عَلىٰ ما فَعَلتُم نادِمينَ
“Hai orang-orang yang
beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah
dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum kerana
kejahilan yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” (Al-Hujurat :6)
DEFINISI TABAYYUN
Tabayyun merupakan
perkataan yang berasal daripada bahasa Arab yang bermaksud menthabitkan dan
menyemak asas kebenarannya. Berita atau sebarang maklumat yang diterima
seharusnya diteliti dan dipastikan terlebih dahulu kebenarannya dan ketepatan
informasi bagi mengelakkan sebarang agenda atau perkara yang tidak baik berlaku
seperti fitnah, menipu dan memburukkan seseorang yang lain berlandaskan hawa
nafsu dan sifat kebenciaan. Perintah untuk “tabayyun” merupakan perintah
yang sangat penting agar kita dapat mengelakkan dari berprasangka.
Imam al-Syaukani
berkata, “Yang dimaksud dengan tabayyun adalah memeriksa
dengan teliti dan yang dimaksud dengan tatsabbut adalah berhati-hati
dan tidak tergesa-gesa, melihat dengan keilmuan yang dalam terhadap sebuah
peristiwa dan kabar yang datang, sampai menjadi jelas dan terang baginya.” (Lihat Fath
al-Qadir, 5/65)
https://muftiwp.gov.my/artikel/bayan-linnas/3485-bayan-linnas-siri-ke-184-tabayyun-dalam-penerimaan-dan-penyampaian-berita
يَـٰٓأَيُّہَا الَّذينَ ءآمَنوا إِن جاءَكُم فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنوا
Hai
orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu
berita, maka periksalah dengan teliti
Ini adalah apabila
ada orang yang fasiq datang bawa maklumat. Iaitu jenis yang dengar sahaja
dan dia sampaikan tanpa memastikan berita itu benar atau tidak.
Ini adalah sifat
munafik. Dan ia berlawanan dengan syariat agama. Kerana tidak boleh sampaikan
berita kecuali benda itu pasti benar. Telah disebut tentang perkara ini
di dalam Al-Qur’an dan sunnah tentang perkara ini. Sila rujuk ayat Isra
: 36.
وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ
بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ
مَسئولًا
Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan
tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan
diminta pertanggungan jawabnya.
Maknanya,
jangan kita memperkatakan sesuatu tanpa kita ada ilmu – iaitu tanpa kita tahu
yang ianya benar atau tidak. Kita kena pastikan ianya benar sebelum kita
sampaikan kepada orang lain.
Ada
satu hadis yang jelas berkenaan perkara ini juga. Hadis ini diriwayatkan oleh
Al-Imam Muslim bin Al-Hajjaaj رحمه الله dalam kitab Shahiih-nya dengan sanad dan matan lengkapnya :
حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، حَدَّثَنَا عَلِيُّ
بْنُ حَفْصٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ خُبَيْبِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ حَفْصِ
بْنِ عَاصِمٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم، قال :
كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِبًا، أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ
Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abi Syaibah, telah
menceritakan kepada kami ‘Aliy bin Hafsh, telah menceritakan kepada kami
Syu’bah, dari Khubaib bin ‘Abdirrahman, dari Hafsh bin ‘Aashim, dari Abu
Hurairah, dari Nabi ﷺ, beliau bersabda, “Cukuplah seseorang
(dianggap) berdusta jika dia menceritakan
semua yang dia dengar.” [Shahih Muslim no. 6]
Jadi
sudah ada dua dalil yang kuat (Al-Qur’an dan hadis) tentang perkara ini. Dan
kalau dua dalil ini tidak dipakai, maka orang itu dikira sebagai orang yang
fasik kerana tolak hukum. Maka jangan kita jadi seperti mereka. Kalau tidak
pasti lagi kesahihan sesuatu perkara, jangan sebarkan. Kalau nak sebarkan, kena
periksa dulu.
Ini
banyak terjadi dalam zaman sekarang yang semakin teruk. Kerana senang sangat
maklumat hendak diforward kepada
orang lain. Dengan sekali tekan sahaja, beratus orang boleh terima maklumat yang
entah benar entah salah. Yang forward itu
pun bukannya pastikan ia benar atau tidak, janji dia forward dulu. Maka ini
perlulah diberhentikan serta merta. Jangan lagi jadi ‘kaki forward‘.
Kalau
tidak, ia boleh menjadi masalah besar kerana maklumat boleh salah didengari dan
kerana itu boleh salah penyampaian kepada orang lain. Kalau tidak percaya,
boleh buat eksperimen satu permainan yang dipanggil ‘Telefon Karat atau Chinese
Whisper‘.
Beri
satu maklumat kepada seorang dan suruh dia sampaikan kepada orang lain.
Katakanlah ada 10 orang bermain. Kalau kita lihat balik apakah maklumat yang
disampaikan oleh orang yang kesepuluh itu, ia sudah tentu lain dari maklumat
yang kita sampaikan kepada orang yang pertama. Ini terjadi kerana kebiasaan
manusia yang akan tambah maklumat mereka sendiri (kadangkala tanpa sengaja).
Mereka tambah itu sedikit sahaja tetapi ia akan menjadi banyak lama kelamaan.
Ini
kerana kita selalunya faham sesuatu perkara itu dan kita simpan maklumat itu
menggunakan pemahaman kita sendiri. Dan kemudian kita keluarkan juga ikut
pemahaman kita. Dan pemahaman kita tidak semestinya sama dengan orang lain.
Orang lain pula, bila dia terima, dia pun akan terima ikut pemahaman dia pula.
Jadi boleh nampak bagaimana perkara ini boleh menyebabkan kekeliruan?
Jadi,
apabila kita dapat maklumat dari orang-orang yang tidak endahkan tentang hukum
penyebaran maklumat, kena pastikan kebenarannya. Mereka kena jelaskan dari mana
mereka dapat maklumat itu. Dan kita kena minta bukti dari mereka. Dan kalau
mereka tidak ada bukti, jangan dengar. Kena tanya dia balik: “Kau pastikah
maklumat ini benar? Kau dapat dari mana?”
Dan
jangan cerita pula kepada orang lain (jangan panjangkan lagi). Ini penting
kerana orang beriman kena pastikan maklumat yang dibawa. Orang yang fasiq
adalah orang yang tidak memastikan kesahihan maklumat itu.
أَن تُصيبوا قَومًا بِجَهٰلَةٍ
agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum kerana
kejahilan
Maklumat
yang salah ada kesannya. Bukan setakat bercakap sahaja, bukan setakat cerita
sahaja. Maklumat yang salah akan menyebabkan kesusahan kepada orang lain. Dan
ini akan terjadi kerana kejahilan kita yang tidak memastikan maklumat itu benar
atau tidak. Kerana mungkin maklumat yang salah itu menyebabkan jatuhnya nama
seseorang, menyebabkan perkelahian, menyebabkan jatuh perniagaan seseorang dan
sebagainya.
Kesan
yang terkait boleh jadi besar, sedangkan kita cakap senang sahaja masa
minum-minum di kedai kopi sahaja. Tetapi pada orang lain, mereka melihat ianya
masalah yang besar pada mereka. Kita sendiri pun mungkin pernah kena dengan
perkara ini bukan? Kadang-kadang bila dikaji balik, baru nampak bagaimana ianya
adalah salah faham sahaja. Dan permasalahan itu boleh dielak jikalau pihak yang
mendapat maklumat itu periksa dahulu sama ada berita itu benar atau tidak.
Dan
jangan kita lupa bagaimana masalah yang kecil boleh jadi besar. Ia boleh jadi
terlalu besar sampai tidak boleh hendak diselamatkan. Mungkin kerana berita
palsu, orang akan habiskan duit mereka dan tidak dapat diambil kembali. Maka
kena selidiklah dahulu apa yang disampaikan kepada kita. Inilah dinamakan ‘TABAYYUN‘.
فَتُصبِحوا عَلىٰ ما فَعَلتُم نٰدِمينَ
yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu
Kalau
kita tidak berhati-hati dengan maklumat yang diterima dari orang fasik,
kemudian kita sampaikan kepada orang lain, dan ada masalah atau kerugian yang
timbul, kita sendiri yang akan menyesal nanti. Jadi ALLAH telah beri nasihat
awal-awal supaya jangan lakukan perkara itu.
Maka
kena sabar dulu dari sebarkan. Janganlah ikut perangai kebiasaan orang. Kena
ingat yang manusia ini memang ada dua sifat yang susah nak dihilangkan, hendak
tahu dan hendak beritahu :
Pertama,
dia sibuk hendak tahu tentang orang.
Kedua,
dia sibuk nak cerita tentang orang kepada orang lain.
Wallahu 'alam bissawab.
https://celiktafsir.net/2017/05/22/hujurat-ayat-6-8/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan